Jongeren zijn minder geschikt voor het nieuwe leren

how to lie with statistics
Bij het APS zullen ze het wel niet leuk vinden en ook Bart Engbers en de zijnen zullen wel zwaar de pest in hebben, maar wij zijn er blij mee. Er heeft iemand onderzoek gedaan naar het 'Nieuwe Leren' en de conclusie luidt dat het nieuwe leren niet geschikt is voor de schoolkinderen op wien het wordt losgelaten.

'Jongeren zijn minder geschikt voor het nieuwe leren' heeft het Platform Beroepsonderwijs er boven gezet, maar volgens ons is het andersom. De thans gekozen formulering doet ons namelijk iets te veel denken aan een vroegere buurjongen die proefondervindelijk vaststelde dat cavia's niet kunnen vliegen. 'Cavia's zijn minder geschikt voor vlieglessen' is iets heel anders dan 'vlieglessen zijn minder geschikt voor cavia's', als u begrijpt wat wij bedoelen.

Het volledige bericht staat op de webzijde van MKB Net en ook daar staat er boven Jongeren zijn minder geschikt voor het nieuwe leren. Weliswaar moet je met dit soort berichten altijd een slag om de arm houden, omdat er vaak wel iets mis is met de onderzoeksopzet, maar wij vinden het al heel mooi dat er in ieder geval iemand de moeite gedaan heeft zo'n onderzoek te doen en niet klakkeloos de enthousiaste onderwijsvernielers na te praten. Omdat wij gemerkt hebben dat onze lezers niet snel doorklikken op links en omdat het op onze logs inmiddels wemelt van de dode skakels (wij blijven dat toch een veel leuker woord vinden), citeren wij hier even de passages die wij het belangrijkst vinden:

"Jongeren tussen de 12 en 18 jaar zijn minder geschikt voor het nieuwe leren. Pas na het twintigste levensjaar kunnen de hersenen zelfstandig werken en plannen, zo blijkt uit internationaal wetenschappelijk onderzoek, aldus Jelle Jolles. Jolles is hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht en voorzitter van de NWO-commissie Hersenen en leren. Bij de jeugd zijn bepaalde delen van de hersenen nog helemaal niet af. Vooral die hersendelen die verantwoordelijk zijn voor vaardigheden als plannen, organiseren, structuur aanbrengen en zelfstandig werken. Toch wordt in het studiehuis en bij het nieuwe leren in het mbo een zwaar beroep gedaan op dergelijke vaardigheden.

[...]

De bevindingen van Jolles komen sterk overeen met die van neurologen Sarah-Jayne Blakemore en Uta Frith. Van hen is verleden jaar het boek 'The Learning Brain, Lessons for Education' verschenen."

"De bevindingen van Jolles staan in het tijdschrift 'Bij de les', een magazine voor leerlingenbegeleiding en schooldecanaat", staat er ook nog. Wij kennen het genoemde boek niet, maar we zullen eens bij uw en onze captain gaan informeren of die niet een aan recensieexemplaar kan komen.

27-06-2006 12.45 | Door: De Grote Vrager

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere