Het Nieuwe Leren roept vragen op

Wie niets weet kan zich nooit vergissen
Het Nieuwe Leren is zo'n beetje de verzamelnaam voor alles wat zich momenteel aan onderwijsvernieling in het Nederlandse onderwijs aan het voltrekken is. "Welke eikel verzint zoiets?", dachten wij toen wij voor het eerst iets over Het Nieuwe Leren hoorden.

Welnu, naar het zich laat aanzien, zijn er verschillende eikels die hun steentje hebben weggedragen (bij afbraak spreek je namelijk niet van een steentje bijdragen, als u begrijpt wat wij bedoelen), maar is er slechts een verantwoordelijk voor de benaming Het Nieuwe Leren. Uit Trouw begrepen wij dat die man Simons heette en wij hebben daarop onze losse onderzoeksjournalist opdracht gegeven deze Simons een mailtje te sturen en wij hebben hem daartoe een e-mailadres gegeven van ene Prof. Dr. P.R.J. Simons, omdat wij dachten dat dat de Simons in quaestie was. Hoe wij daar bij kwamen weten wij niet meer. In ieder geval heeft Prof. Dr. P.R.J. ("Robert Jan") Simons niet gereageerd.

Wij plaatsen het verstuurde eposteltje nu maar hier, zodat u in ieder geval weet wat onze losse onderzoeksjournalist had willen vragen en ook gevraagd heeft, zij het niet gegarandeerd aan de juiste persoon:

"In het stuk 'Het ’oude’ leren hoeft niet weg' kwam ik uw naam tegen.

Als ik het goed begrijp, bent u nogal positief over het nieuwe leren.

Dit maakt bij mij de volgende vragen los:

1) Heeft u zelf kinderen in de schoolgaande leeftijd?
2) Zo ja, stuurt u die kinderen dan naar een VMBO-school die aan 'nieuw leren' doet?
3) Heeft u weleens voor de klas gestaan op een middelbare school?
4) Zo ja, welk vak gaf u, hoe lang heeft u dat gedaan en hoe beviel het?
5) Gelooft u dat "onderwijs waarin leerlingen zelfstandig en actief op zoek gaan naar wat zij moeten weten, begeleid door een docent die als coach optreedt" aan middelbare scholieren besteed is?
6) Denkt u dat "onderwijs waarin leerlingen zelfstandig en actief op zoek gaan naar wat zij moeten weten, begeleid door een docent die als coach optreedt" aan universitaire studenten besteed is?
7) Denkt u dat "onderwijs waarin leerlingen zelfstandig en actief op zoek gaan naar wat zij moeten weten, begeleid door een docent die als coach optreedt" aan iemand besteed is?
8) Heeft u zelf uw eventuele opleiding genoten in enige vorm van "onderwijs waarin leerlingen zelfstandig en actief op zoek gaan naar wat zij moeten weten, begeleid door een docent die als coach optreedt"?
9) Kent u mensen die opgeleid zijn in enige vorm van "onderwijs waarin leerlingen zelfstandig en actief op zoek gaan naar wat zij moeten weten, begeleid door een docent die als coach optreedt"?
10) Denkt u niet dat onderwijs waarin leerlingen leren van iemand die meer weet dan zij een stuk efficiënter is dan "onderwijs waarin leerlingen zelfstandig en actief op zoek gaan naar wat zij moeten weten, begeleid door een docent die als coach optreedt"?
11) Zo neen, waar baseert u die inschatting op?
12) Is "onderwijs waarin leerlingen zelfstandig en actief op zoek gaan naar wat zij moeten weten, begeleid door een docent die als coach optreedt" niet een vorm van 'onderwijs' waarin leerlingen gedwongen worden opnieuw het wiel uit te vinden, terwijl onderwijs waarin leerlingen kennis overgedragen krijgen de leerlingen de kans biedt met het reeds door een ander uitgevonden wiel aan de slag te gaan?
13) Wat vindt u van 'Competentiegericht leren', 'Natuurlijk leren' en 'Iederwijs'?
14) Wat vindt u van de Dantèsdoctrine?

Ik heb nog wel meer vragen, maar vooralsnog wilde ik het hier even bij laten."



15-03-2007 17.35 | Door: Cpt. Iglo

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere